1971-1980

MYTOLOGI

Perioden

Mytologiske universer: Raasums tegninger, keramiske relieffer og skulpturer fremstår som mytologiske væsner. Blomstrende former dominerer, slyngplanter og gevækster gror frem og breder sig på overfladen. Raasum udstillede sine keramiske relieffer og skulpturer i Bruxelles i 1968 ved Galleri Acedémie og vandt 1. prisen.

”Jeg var meget inspireret af mytologi – om det så var den danske, den ægyptiske eller mayaernes. Og samtidig var jeg inspireret af naturen.”

Japansk papir: I 1966 traf Raasum en japansk designer Mitchiko, som præsenterede hende for et kraftigt japansk batikpapir. Mitchiko designede mønstre til tapeter og levede godt af dette, og Raasum lod sig inspirere. Men efter de første eksperimenter måtte hun bryde de symmetriske principper. Raasum begyndte i stedet at forme selvstændige fabulerende kompositioner, og når hun tegnede og malede, kom motiverne og formsproget let og spontant til hende.

Kan fremvises efter aftale

Hovedværker

Batik lyseblå rød blomst - 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	・・➣ Batik i farver, monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Batik lyseblå rød blomst

Batik på japansk papir 48×64
Bruxelles

Batik i farver, monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

Encre couleurs 1 (Blæk og farver 1) 96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971  ・・➣ Batik i farver, monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Encre couleurs 1

Batik på japansk papir 96×64
Bruxelles

Batik i farver, monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

Mytologi Maleri på Lærred

Maleri

La fleur de feu (Ildblomsten) 35x25, acryl på lærred. Castano 1973	・・➣ Med træramme, delvis malet

1973 La fleur de feu

La reine du Ticino (Ticinoflodens dronning) 60x50, acryl på lærred. Castano 1973	・・➣ Med træramme, delvis malet

1973 La reine du Ticino

Un nid d’ile (En ø-rede) 35x45, acryl på lærred. Castano 1973	・・➣ Med træramme hvid.

1973 Un nid d’ile

Barbe Verte (Grøn skæg) 80x90, acryl på lærred. Castano 1974	・・➣ Med træramme hvid.

1974 Barbe Verte

L’eau de là (Vandet derfra) 45x35, acryl på lærred. Castano 1974	・・➣ Med træramme hvid.

1974 L’eau de là 

Uden titel (Troldefantasi) 40x30, acryl på lærred. Castano 1974	・・➣ Med træramme hvid.

1974 Uden titel (Troldefantasi) 

Carnaval (Karneval) 35x45, acryl på lærred. Castano 1975	・・➣ Med træramme hvid.

1975 Carnaval

Le dernier cri (Det sidste skrig) 35x45, acryl på lærred. Castano 1975	・・➣ Med træramme hvid.

1975 Le dernier cri

Le pied bleu (Den blå fod)	45x35, acryl på lærred. Castano 1975	・・➣ Med træramme hvid.

1975 Le pied bleu 

Mytologi Maleri på papir

Maleri

Stofdesign 01 - 25x35, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 01

Stofdesign 02 - 30x45, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 02

Stofdesign 03 - 30x30, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 03

Stofdesign 04 - 21x335, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 04

Stofdesign 05 - 25x35, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 05

Stofdesign 17 - 40x40, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 17

Stofdesign 18 - 40x40, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 18

Stofdesign 19 - 20x40, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 19

Stofdesign 20 - 20x40, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 20

Stofdesign 21 - 20x40, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 21

Stofdesign 22 - 25x49, acryl på papir. Bruxelles 1971 ・・➣ Serie af forslag til stofdesign.

1971 Stofdesign 22

Tegning Uden titel 21 - 22x34, acryl på papir. Bruxelles 1973

1973 Tegning Uden titel

Mytologi

Tegning

1971-1980

Perioden

Når Raasum tegner og maler på den todimensionelle flade af papir af forskellig karakter, møder vi igen en verden, der er formet som skulpturelle kompositioner, og vi kan genkende rytmen, stregen og de eventyrlige små øer af kriblende liv. Fælles for dem alle er, at de forskellige billedelementer kommunikerer med hinanden gennem den sammenligning, som beskueren foretager, og der skabes afstand eller tæthed, ligheder eller kontraster, vellyst eller savn. Som beskuer kan man genkende den store variation af blomster og blomsterblade, som Raasum hver gang gengiver i sit eget farvespil med brug af stærke farver og kontraster og en sikker sans for farveharmonier.

Mytologi Tegning på papir

Tegning i sort-hvid

Tegneserie I uden titel - 80x10, tusch, blyant på papir. Bruxelles 1971. ・・➣ Tegneserie af 6 små sort/hvid  tusch-tegninger i forlængelse af hinanden.
Tegneserie II uden titel - 80x10, tusch, blyant på papir. Bruxelles 1971. ・・➣ Tegneserie af 6 små sort/hvid  tusch-tegninger i forlængelse af hinanden.

1971 Tegneserie I uden titel                                                                     1971 Tegneserie II uden titel

Tegning 5 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 5 sort/hvid

Tegning 6 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 6 sort/hvid

Tegning 7 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 7 sort/hvid

Tegning 10 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 10 sort/hvid

Tegning 12 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 12 sort/hvid

Tegning 17 sort/hvid - 32x24, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 17 sort/hvid

Fantasidyr tusch I - 30x21, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Fantasidyr tusch I

Fantasidyr tusch II - 30x21, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Fantasidyr tusch II

Fantasidyr tusch III - 30x21, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Fantasidyr tusch III

Fantasidyr tusch IV - 30x21, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Fantasidyr tusch VI

Uden titel 12 25x18, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Uden titel 12

Uden titel 13 25x18, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Uden titel 13

Uden titel 14 25x18, tusch, acryl på papir. Bruxelles 1972

1972 Uden titel 14

Liberia (Afrika) 48x64, acryl på papir. Castano 1975

1975 Liberia

Les amours d'un chien I (En hunds kærlighedsaffærer I) 51x70, acryl på papir. Castano 1976

1976 Les amours d’un chien I

Les amours d'un chien II (En hunds kærlighedsaffærer II) 51x70, acryl på papir. Castano 1976

1976 Les amours d’un chien II

Mytologi Tegning på papir

Tegning i farve

Tegning18 Farve Uden titel - 32x24, acryl, byant på papir. Bruxelles 1972

1972 Tegning 18 Farve Uden titel

Tegning Jardin en hauteur (Høj have) 40x50, acryl, byant på papir. Bruxelles 1973

1973 Tegning Jardin en hauteur

En cours de vie II (I færd med at blive til liv)	70x100, acryl, byant på papir. 	La Bussière 1979

1979 En cours de vie II

Les confins de la nature (Naturens grænser) 70x100, acryl, byant på papir. La Bussière 1979

1979 Les confins de la nature

Madame rose est bleue (Den lyserøde dame er blå) 100x70, acryl, byant på papir. La Bussière 1979

1979 Madame rose est bleue

Le rêve bleu de madame rose	70x100, acryl, byant på papir. La Bussière 1980

1980 Le rêve bleu de madame rose

Madame rose aigrie (Den lyserøde dame er bitter) 100x70, acryl, byant på papir. La Bussière 1980

1980 Madame rose aigrie

Madame rose faché (Den lyserøde dame er vred) 70x100, acryl, byant på papir. La Bussière 1980

1980 Madame rose faché

Mytologi

Batikker

1971-1976

Perioden

Raasum maler med pensel på let absorberende batikpapir, hvorved stregen varierer i bredde og kontur og får det karakteristiske kalligrafiske præg, som kendetegner Raasums udtryk. Samtidig anvender hun blæk- eller tuschpen for at skabe grafisk klarhed.

Selve batikteknikken er krævende, fordi billedet bliver til i første strøg, og Raasum lader sig sjældent forsinke under den kunstneriske proces. Hendes arbejdsproces minder om Cobra-kunstnernes automattegning, hvor penslen stryger frit over papiret, og kunstneren fantasi kan slippes løs.

Mytologi Batikker på japansk papir

Sort-hvid

Encre le cheval rose (Blæk, den lyserøde hest) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1971	・・➣ Batik i sort/hvid

1971 Encre le cheval rose

Encre noir e blanc 1 (Blæk sort og hvid) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1971  ・・➣ Batik i sort/hvid

1971 Encre noir e blanc 1

Le fin du desert (Ørkenens ende) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1971 Le fin du desert

Les signes du temps I (Tidens tegn I) 18x33, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1972 Les signes du temps I

Les signes du temps II (Tidens tegn I) 18x33, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1972 Les signes du temps II

Sculpture I (Skulptur I) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1976	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1976 Sculpture I

Sculpture II (Skulptur II) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1976	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1976 Sculpture II

Sculpture III (Skulptur III) 64x48, akvarel på japansk papir. Bruxelles 1976	 ・・➣  Batik i sort/hvid

1976 Sculpture III

Mytologi Batikker på japansk papir

Farve

Au bord du mur (Ved kanten af muren) 64x48, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver.

1971 Au bord du mur

Ballade (Balladen) 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver.

1971 Ballade

Batik, fantasie sur jaune (Batik, fantasi på gul) 96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver.

1971 Batik, fantasie sur jaune

Batik, chemin en rose (Batik, den lyserøde sti) 96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver.

1971 Batik, chemin en rose

Batik lilla rose (Batik lilla lyserød)  96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver.

1971 Batik lilla rose

Batik lyseblå rød blomst - 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Batik lyseblå rød blomst

Dynosaure (Dinosaur) 48x60, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i glasramme i eg.

1971 Dynosaure

Encre couleurs 1 (Blæk og farver 1) 96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Encre couleurs 1

Encre couleurs 2 (Blæk og farver 2) 96x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver, monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Encre couleurs 2

Encre couleurs 3 (Blæk og farver 1) 64x96, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1971 Encre couleurs 3

Le chien vert (Den grønne hund) 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i glasramme i eg.

1971 Le chien vert

Monstre de la mer (Havmonster) 64x48, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣  Batik i farver , monteret i glasramme i eg.

1971 Monstre de la mer

Himmel og jord - 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣  Batik i farver , monteret i glasramme i eg.

1972 Himmel og jord

Batik fantasie, Scene de menage (Fantasibatik, hjemmescene) 68x53, batik på japansk papir. Bruxelles 1973	 ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1973 Batik fantasie,  Scene de menage

Marine (Marinen) 68x53, batik på japansk papir. Bruxelles 1973	 ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1973 Marine

Montagne (Bjerget) 68x53, batik på japansk papir. Bruxelles 1973   ・・➣  Batik i farver , monteret i gennemsigtig dobbeltglasramme i eg.

1973 Montagne

Mytologi Batikker på japansk papir

Tapetdesign

Stofdesign 02 - 40x28, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	  ・・➣ Forstudium til tapet og stofdesign, monteret i glasramme i eg.

1971 Stofdesign 02

Stofdesign 03 - 35x35, batik på japansk papir. Bruxelles 1971	 ・・➣ Forstudium til tapet og stofdesign, monteret i glasramme i eg.

1971 Stofdesign 03

Afrika akvarel - 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Afrika akvarel

Babylon aquarelle (Babylon akvarel) 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Babylon aquarelle

Fresque d'Egypte (Fresco fra Egypten) 48x64, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Fresque d’Egypte

Ringe i vandet 05 - 62x40, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Ringe i vandet 05

Stjernehimmel - 64x48, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Stjernehimmel

Stofdesign akvarel 01- 40x20, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Stofdesign akvarel 01

Stofdesign akvarel 03 - 30x45, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Stofdesign akvarel 03

Stofdesign akvarel 04 - 28x28, batik på japansk papir. Bruxelles 1972	 ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Stofdesign akvarel 04

Tapis berber (Berbertæppe) 61x43, batik på japansk papir. Bruxelles 1972  ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Tapis berber

Tapis perse (Persisk tæppe) 43x61, batik på japansk papir. Bruxelles 1972  ・・➣ Forstudium til tapet, monteret i glasramme i eg.

1972 Tapis perse

Mytologi

Skulpturer

1965-1974

Perioden

Else Raasums tidlige keramiske værker er som landskaber eller fantasifigurer, der kan minde om børns afbildning af mennesker med hænder og fødder siddende direkte på kroppen. Raasum er inspireret af Cobra-malerne, ligesom hun er inspireret af mytologi og naturens formsprog, og hendes værker udtrykker den samme koloristiske og spontane formglæde.

Omstændighederne tvinger senere Raasum til at søge andre materialer, der ikke kræver brændeovn, og hendes skulpturelle arbejde opnår derved stor spændvidde. Indendørs skulpturer i blød akrylpasta bliver malet i klare farver, og formsproget bliver efterhånden strammere. Raasum former både enkeltstående mobile skulpturer og serier af mindre skulpturer samlet i et fælles ophæng, så de bevæger sig og kan opleves i forhold til hinanden.

Men det er Raasums store udendørs skulpturer, som især gør hendes kendt og anerkendt. Den første er en legeskulptur skabt af 11 tons fiberbeton til skolegården i Vittuone uden for Milano. Det er en svendeprøve, som bliver startskuddet til en lang række udendørsprojekter, bl.a. en fontæne til et boligkvarter i Legnano i samme område.

Mytologi Skulpturer i Keramik

Skulptur

Knold - 18x18x28, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1967
Knold - 18x18x28, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1967

1967 Knold

Portræt - 22x18x28, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1967
Portræt - 22x18x28, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1967

1967 Portræt

Konkylie - 13x16x13, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968
Konkylie - 13x16x13, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968

1968 Konkylie

Snuppi - 18x16x25, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968
Snuppi - 18x16x25, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968

1968 Snuppi

Trold grøn - 14x14x19, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968
Trold grøn - 14x14x19, ornamenteret brændt keramikskulptur, oliemalet. Bruxelles 1968

1968 Trold grøn

Mytologi Relief i Keramik

Relief

Troldefamilien - 30x26, keramisk relief, oliemalet. Bruxelles 1965. ・・➣ Oliemaling på relief i keramik, på 15mm bagplade i sort keramik.

1965 Troldefamilien

Landsby	- 35x28, keramisk relief, oliemalet. Bruxelles 1966   ・・➣ Oliemaling på relief i keramik, på 15mm bagplade i keramik.

1966 Landsby

Paysage (Landskab) 67x46, keramisk relief, oliemalet. Bruxelles 1966   ・・➣ Oliemaling på relief i keramik, på 15mm bagplade i keramik.

1971 Paysage 

Adresse

Taffelbays Allé 5
2900 Hellerup
Denmark - DK

Følg

Jean Moreaux

Følg

Else Raasum

Nyhedsbrev