1964-1968

Graffiti

Kan fremvises efter aftale

Hovedværker

Bijou de famille 33x34, olie på masonit. Amterdam 1966

1966 Bijou de famille

Olie på masonit 33×34
Amsterdam

Familiesmykker, som kommer fra Pile Alle
Loppemarkedserien

Graffiti de Pile Alle (Graffiti fra Pile Allé) 60×60, olie på lærred. Amsterdam 1966

1966 Graffiti de Pile Alle

Olie på lærred 60×60
Amsterdam

Graffiti fra Pile Allé.

Et tidlig graffiti maleri. Har hængt i Pile Allé, Else Raasums barndomshjem.

Graffiti Maleri

LOPPEMARKEDET SOM MOTIV
1964-1966

Perioden

Jean Moreaux bruger loppemarkedet som motiv i perioden 1964-66, hvor han bor i Sablon-kvarteret i Bruxelles. Han kommer ofte på loppemarkedet Jeu de Balle, hvor han ser liv pulsere i de ting, der myldrer mellem hinanden. Det er abstraktion og stilleben set oppefra, og han affotograferer et mønsteret af de uensartede genstande og overfører det til lærredet som en abstraktion.

Graffiti Maleri – Loppemarkedet

Værker

Souvenirs (Erindringer) 34x33, olie på masonit, Paris 1964

1964 Souvenirs

1966 Bijou de famille (Familiesmykker, loppemarkedserien, fra Pile Allé) 33x34, olie på masonit, Bruxelles 1966

1966 Bijou de famille

Marché aux puces Le premier (Det første loppemarkedbillede) 60x45, Bruxelles 1966

1966 Marché aux puces, Le premier

Marche aux puces (Loppemarked) 46x33, Bruxelles 1966

1966 Marche aux puces

Marché aux puces VIII (Loppemarked VIII, tekst med rødt:Je t'aime) 45x50, olie på lærred, Bruxelles 1966

1966 Marché aux puces VIII

Marché aux puces X (Loppemarked X, gave til Pile Allé) 62x45, olie på lærred, Bruxelles 1966

1966 Marché aux puces X

GRAFfITI MALERI

GRAFfITIMUREN SOM MOTIV
1965-1968

Perioden

I perioden 1966-68 ændrer motivet sig inspireret af byens graffiti. Moreaux retter blikket mod byens rå overflader af faldefærdige vægge og iturevne opslagstavler og til børnenes graffiti.
For Moreaux bliver graffitimuren et udtryk for verdens igangværende fortælling indskrevet i nogle tegn, som er udformet af hans samtidige. På graffiti-lærredet fylder Moreaux fortsat en tyk oliebaseret murmasse, hvori han indskriver sin egen tegnstruktur og fortolkning. Flere af dem får farve som børnetegninger.

Graffiti Maleri – Graffitimuren

Værker

Contract de mariage (Ægteskabskontrakt, tekst på maleri - Je t’aime…) 80x50, olie på lærred, Bruxelles 1966

1966 Contract de mariage

Dans la malle  (Ned i kufferten) 100x80, olie på lærred, Bruxelles 1966

1966 Dans la malle

Graffiti de Pile Allé (Graffiti fra Pile Allé) 60x60, olie på lærred, Amsterdam 1966

1966 Graffiti de Pile Alle

Les vieux cons (De gamle fjolser) 70x50, olie på lærred, Amsterdam 1966

1966 Les vieux cons

Che Gevarra Square (Che Gevarra plads, plads i Bruxelles ) 120x80, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Che Gevarra Square

Les beaux ministres (De skønne ministre) 124x83, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Les beaux ministres

Lettre d'amour (Kærlighedsbrev) 50x60, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Lettre d’amour

Ma femme (Min kone) 31x71, collage, maleri på maisonit, Bruxelles 1967 - Reference Jean Dubuffet, Barbe du Seigneur Mongol, 1959

1967 Ma femme

Manigraphique (Manigrafik - Grafisk mani)	135x117, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Manigraphique

Portrait (Portræt) 97x130, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Portrait

Rue de salut (Frelsens vej, med hinkerude) 60x81, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Rue de salut

Rue des amandiers (Mandeltræsgade)	60x45, olie på lærred, Bruxelles 1967

1967 Rue des amandiers

Adresse

Taffelbays Allé 5
2900 Hellerup
Denmark - DK

Følg

Jean Moreaux

Følg

Else Raasum

Nyhedsbrev