1978-2008
KALLIGRAFI
Perioden
Flere iagttagere sætter Raasums værker i forbindelse med fabler og eventyr, hvor naturen er besjælet, og dyr kan tale. Raasums billedverden fremstår samtidig som en Rorschachs blækklat-test hos psykologen, hvor man finder netop det, man søger. Raasum løsriver sig fra de klassiske udtryksformer, og finder tidligt sit eget formsprog og den abstrakte motivverden, som hun fremover eksperimenterer med i et utal af forskellige materialer. Kalligrafiske linjer styrer kompositionen, motivuniverset er fortættet, og figurative træk træder frem i tydelig korrespondance med hendes skulpturer. I løbet af 1980’erne bliver den karakteristiske kalligrafiske streg ofte det bærende princip, mens de figurative træk gradvist forsvinder, og Raasum arbejder i højere grad med den todimensionelle flade som et grafisk udtryk. Raasum eksperimenterer med at male på mange atypiske materialer, bl.a. på cement, træ, skind, silke og glasfiberlærred. Især glasfiberlærred bliver hun optaget af, og anvender det til ordinært maleri, men også til maleri på rullelærreder som gardiner og maleri til at sætte i paraventer. Glasfiberlærred er smidigt og transparent, og derfor velegnet til forskellige former for afskærmning, hvor man ønsker, at lyset kan passere. I 1988 besøger Raasum New York i 1988 i selskab med Moreaux, og besøget giver anledning til en temarække af malerier med engelske titler på papir og glasfiberlærred inspireret af storbyens puls.Kan fremvises efter aftale
Hovedværker
Kalligrafi maleri på glasfiberlærred
Maleri
Kalligrafi Maleri på papir
Maleri
Kalligrafi Maleri på papir
Maleri New York
KALlIGRAFI
Skulpturer
1978-1995
Perioden
Else Raasums tidlige keramiske værker er som landskaber eller fantasifigurer, der kan minde om børns afbildning af mennesker med hænder og fødder siddende direkte på kroppen. Raasum er inspireret af Cobra-malerne, ligesom hun er inspireret af mytologi og naturens formsprog, og hendes værker udtrykker den samme koloristiske og spontane formglæde.
Omstændighederne tvinger senere Raasum til at søge andre materialer, der ikke kræver brændeovn, og hendes skulpturelle arbejde opnår derved stor spændvidde. Indendørs skulpturer i blød akrylpasta bliver malet i klare farver, og formsproget bliver efterhånden strammere. Raasum former både enkeltstående mobile skulpturer og serier af mindre skulpturer samlet i et fælles ophæng, så de bevæger sig og kan opleves i forhold til hinanden.
Men det er Raasums store udendørs skulpturer, som især gør hendes kendt og anerkendt. Den første er en legeskulptur skabt af 11 tons fiberbeton til skolegården i Vittuone uden for Milano. Det er en svendeprøve, som bliver startskuddet til en lang række udendørsprojekter, bl.a. en fontæne til et boligkvarter i Legnano i samme område.
Kalligrafi Skulpturer i Acryl
Skulpturer
1978 Bredmundet frø
1978 Grøn dans
1982 La bussière fisk I
1983 Kaktus
1984 Les trois graces
1988 Marine
1989 Coquelicot
1989 Hanen
1992 Autostop au rose
Adresse
Taffelbays Allé 5
2900 Hellerup
Denmark - DK